سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت توسعه ترانزیت و تکمیل کریدورهای اصلی کشور، بر تشکیل ستاد ملی ترانزیت برای هماهنگی بین‌دستگاهی و تحقق اهداف برنامه هفتم تأکید کرد. 

ستاد ملی ترانزیت؛ کلید طلایی تحقق جایگاه ایران به‌عنوان هاب ترانزیتی

عبدالجلال ایری در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به ضرورت توسعه ترانزیت با تکمیل کریدورهای اصلی کشور گفت: دولت در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی برای توسعه ترانزیت برداشته و طبق گزارش مسئولان، در سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشتیم. اما با وجود شرایط خاص موقعیتی کشورمان و تلاش‌های کشورهای همسایه برای تسخیر سهم ایران با دور زدن کشور، برای تثبیت جایگاه ایران به عنوان هاب منطقه‌ای و رسیدن به چشم‌اندازهای برنامه هفتم، نیازمند تحرک بیشتری هستیم. 

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: یکی از خلأهای اساسی در مدیریت ترانزیت کشور، نبود یک نهاد متمرکز و قدرتمند برای ساماندهی امور است. تشکیل ستاد ملی ترانزیت با حضور نمایندگان وزارت راه، گمرک، وزارت امور خارجه و بخش خصوصی می‌تواند به هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، رفع موانع قانونی و تسریع در تصمیم‌گیری‌های کلان کمک کند. این ستاد باید با اختیارات ویژه و رویکرد عملیاتی، پروژه‌های استراتژیک مانند راه‌آهن رشت-آستارا را پیگیری کند و از موازی‌کاری‌های هزینه‌بر جلوگیری کند. تشکیل این ستاد در قانون برنامه هفتم مورد تأکید قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی شاهد فعالیت آن باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۴ و هدف ۴۰ میلیون تنی ترانزیت بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه، فرصتی تاریخی برای ایران است. اما تحقق این آرمان مستلزم توجه ویژه به چند محور از جمله اولویت‌دهی به پروژه‌های نیمه‌تمام مانند کریدور ریلی شمال-جنوب، تسهیل مقررات برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های لجستیکی، و بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی برای انعقاد قراردادهای جدید با کشورهای همسایه و فرامنطقه‌ای است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در هشداری درباره سبقت‌گیری رقبای منطقه‌ای ایران در حوزه ترانزیت عنوان کرد: در شرایطی که ایران به دنبال توسعه ترانزیت است، رقبای منطقه‌ای با حمایت قدرت‌های جهانی در حال ایجاد مسیرهای جایگزین هستند. اگر امسال به عنوان سالی سرنوشت‌ساز، برنامه‌ریزی منسجمی صورت نگیرد، خطر از دست دادن سهم بازار ترانزیت دور از ذهن نیست. 

ایری اظهار کرد: دولت در سال گذشته تلاش‌های خوبی داشته، اما امسال باید با تشکیل ستاد ملی ترانزیت، بسیج تمامی ظرفیت‌ها و تقویت همکاری‌های بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان، حذف موانع لجستیکی و بهبود رویه‌های گمرکی و مرزی، زمینه را برای جهش در این حوزه فراهم کند. ترانزیت تنها یک منبع درآمد نیست، بلکه اهرمی برای تقویت جایگاه ژئوپلیتیک ایران در منطقه و جهان محسوب می‌شود. وقت آن است که با عزمی راسخ، از این فرصت طلایی بهره ببریم./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار